På grund på Stora Karlsö

Vi gick på grund lite för många gånger på Stora Karlsö, en liten ö utanför Gotlands västkust. Och ändå var vi inte där ens en hel dag. Först tog vi fel väg in bakom revet där den lilla gästbryggan ligger. Leden går visst på ostsidan om revet, på sjökortet verkade det mycket mer logiskt att välja den västliga vägen. Men med få detaljer på sjökortet gled vi fram långsamt och med en dov duns konstaterade vi att nu gick vi visst på grund. Via vhf fick vi guidning av en annan båt som redan låg vid bryggan och kunde därmed ta oss in utan fler grundstötningar.

Hela Stora Karlsö är ett naturreservat och större delen av öns kust är fågelskyddsområde. Men i viken Norderhamn på öns norrsidan är det tillåtet att gå iland. Den lilla gästbryggan ligger nästintill oskyddad i den vida viken med bara ett lågt rev norröver. Och i nordliga vindar rullar vågorna in. Ganska stora vågor även vid inte alltför starka vindar visade det sig. Egentligen var väl de växande vågorna inte det stora problemet utan när Vera hävde upp och ner i vågorna slog hon efterhand i botten, hårt. Strax innan middagen skulle serveras konstaterade vi att här kan vi inte ligga kvar längre, Vera slog om och om igen i botten. Middagen fick sjöstuvas i väntan på att kunna ätas, barnen fick varsitt kex och vi kastade loss för att söka ny natthamn i Klintehamn på Gotland.

Trots att Vera gick i botten lite väl många gånger tyckte vi verkligen om Stora Karlsö. En vacker, väderutsatt ö med ett rikt fågelliv. Jag hoppas vi får möjlighet att komma tillbaka och då kanske kunna stanna lite längre.

Vera förtöjd vid bryggan på Stora Karlsö.
Vera förtöjd vid gästbryggan på Stora Karlsö.
Hieviken.
Viken Norderhamn är den enda platsen där det är tillåtet att gå iland på ön.
Nästan hela kusten runt Stora Karlsö är fågelskyddsområde och här häckar tusentals sillgrisslor.
Vi passerade även lilla Karlsö.