Vattenvägar

Inlagt 2015-06-15: Tillsammans utgör Trollhätte kanal, Vänern samt Göta kanal en vattenväg mellan Sveriges öst- och västkust. I Göta älvs utlopp i Göteborg kan man ta sig in i landet och fortsätta genom Trollhätte kanal. Kanalen är 82 kilometer lång varav 10 kilometer är grävd och sprängd kanal medan resten utgörs av naturlig farled i Göta älv. Nivåskillnaden mellan Göta älvs utlopp i Göteborg och vattenytan i Vänern är 44 meter, vilket regleras genom sex slussar.

IMG_0011

På väg uppför Göta älv.

Efter att vi sjösatt Vera tog vi oss upp längs Göta Älv för att slussas genom Trollhätte kanals första sluss i Lilla Edet. Här är nivåskillnaden sex meter och vi fick efter hand justera tamparna i land då slussportarna gått igen bakom oss och vattnet fylldes på. I Trollhättan slussades vi upp ytterligare 32 meter i fyra olika slussar och sista slussen innan Vänern är på sex meter vid Brinkebergskulle. Efter en natt i Vänersborgs gästhamn gav vi oss ut på Sveriges största sjö – Vänern. Passagen från utloppet av Trollhätte kanal till Sjötorp där Göta kanal tar vid är cirka 70 distans och med en genomsnittlig fart på omkring sex knop tog det oss hela dagen. Vattenytan låg nästintill spegelblank och solen strålade från en klarblå himmel. Plötsligt hade sommaren kommit.

IMG_0019

Slussning i Trollhätte kanal.

IMG_0036

Vid brygga i Vänersborg. 

Vid sjösättningen läckte ekolodet något och fick tätas innan båten släpptes att själv få flyta i älven och vid uppstarten av motorn visade det sig att sjövattenpumpen hade monterats fel och gick baklänges, vilket dock åtgärdades snabbt genom att den kopplades om. Undantaget dessa små incidenter samt att luftningen till vattentaken inte fungerade optimalt hade allt fungerat riktigt bra på båten. Dock hände något skumt på Vänern som vi ännu inte riktigt fått klarhet i. Motorns temperaturmätare sjönk och vid en kontroll i kölsvinet var där fullt med vatten som vilt stänkte upp då remskivan snurrade runt. Tar vi in vatten?! En viss stress spred sig ombord innan vi kunde konstatera att vi inte tog in mer vatten och det som redan fanns ombord pumpades ur. Men vad var det som gjorde att vi tog in vatten? Samma sak hände en andra gång när vi kört en bit längs Göta kanal och det finns nu starka misstankar om att det har något att göra med länspumpens backventil. Utredning pågår.

Till skillnad från Trollhätte kanal, där det går en hel del godstrafik, är Göta kanal endast i drift för privata båtar och mindre passagerarfartyg. Göta kanal är smalare, inte lika djup och har ett tydligt inslag av svensk sommaridyll där den kantas av små röda stugor, vackra herrgårdar, betande kor, vajande fält, skira sommarblommor, bräkande får samt mysiga caféer, vandrarhem och glasskiosker. Göta kanal är 190 kilometer lång och har sin högsta punk på 91,8 meter över havet, i sjön Viken. Totalt innefattar kanalen 58 slussar, varav 20 upp till sjön Viken och 38 ner till Östersjön (om man nu som vi färdas österut, annars går de såklart upp och ner åt andra hållet).

IMG_0046

IMG_0085

Slussning upp i Göta kanal. 

IMG_0151

I väntan på broöppning. 

IMG_0203

De flesta slussar styrs elektroniskt men några, liksom denna, drivs manuellt. 

IMG_0238

Kanalanpassat passagerarfartyg. 

IMG_0273

I Karlsborg passade vi på att hälsa på våra seglarvänner från båten Dream Catcher.

Göta kanal går både genom naturliga vattendrag, sjöar och längs grävd kanal. På vissa ställen är den riktigt smal, på andra bredare. Sjökort behövs mest över de större sjöarna, i kanalen är det bara att köra på. Förutom när man måste vänta på broöppningar och slussar förstås. Att man inte var så beroende av sjökort kändes bra. Det visade sig nämligen att vår GPS inte hade sjökort förrän efter Vättern. Men det går faktiskt riktigt bra att navigera med en I-phone om man installerar en navigeringsapp.

IMG_0274

IMG_0222

IMG_0294

IMG_0191

IMG_0308

IMG_0325

IMG_0320

IMG_0125

Just nu är vi på väg mot Bergs slussar, ner mot sjön Roxen. Väl nere i sjön har vi bara drygt 30 höjdmeter kvar till havsnivån och Mem där kanalen når Östersjön.

Lämna ett svar